recensie a dog's purpose W. Bruce Cameron een hond met negen levens

Een hond met negen levens – W. Bruce Cameron

Als hondenliefhebber was ik enorm nieuwsgierig naar dit boek, maar tegelijkertijd was ik (sinds mijn filmervaringen met Hachi) ook een beetje bang dat het een heel emotioneel boek zou zijn. Vandaag vertel ik je graag wat ik van dit boek vond.

Na een kort en tragisch leven als straathond is Bailey tot zijn grote verbazing opeens weer een onstuimige golden retriever-puppy. Tijdens de eindeloze avonturen met de achtjarige Ethan leert hij hoe hij een ‘brave hond’ moet zijn. Maar zijn leven als lievelingshuisdier is niet het einde van Baileys reis. Hij wordt opnieuw als puppy geboren. En nog eens. Steeds weer vraagt hij zich af: wat is de bedoeling hiervan?
Een hond met negen levens is veel meer dan een ontroerende hondenroman; het beziet menselijke relaties en biedt een onvergetelijke kijk op de unieke band tussen de mens en zijn beste vriend. Deze prachtig geschreven en gecomponeerde roman leert ons dat liefde altijd standhoudt, dat onze echte vrienden altijd bij ons zijn en dat elk wezen geboren wordt met een doel.

A dog’s purpose gaat over een hond genaamd Bailey die samen met Ethan (een jongen) opgroeit. Bailey reïncarneert echter steeds opnieuw in een ander hondenlichaam. Bij elk baasje heeft hij een ander doel in zijn leven en leert hij veel. Het is verschrikkelijk leuk om te lezen. Wel vraag je je op een gegeven moment af wanneer de reïncarnatie zal stoppen.

Het is echt vanuit het perspectief van een hond geschreven en je zit echt in het hoofd van Bailey. Dit is zo goed gedaan! Het is net alsof Bailey het zelf heeft geschreven. Ik merkte dat ik hardop aan het gniffelen was bij de gedachten van Bailey, zoals waarom eenden niet in een boom zitten (want het is ten slotte toch een vogel) en dat hij school als een situatie ziet waarin hij van Ethan is verwijderd (i.p.v. een plek waar Ethan naartoe gaat). Zo schattig! Zo staat het boek vol met dit soort leuke dingen.

Het is tegelijkertijd ook een ontroerend boek, omdat je merkt dat een hond zo’n enorm positieve impact in iemands leven kan hebben. Ik geloof er zelf ook erg in dat een hond echt je maatje kan zijn en dat je enorm veel liefde voor een hond kan voelen en er veel liefde voor terug krijgt.

Als je dol bent op honden is dit boek echt een aanrader, maar ook als je niet per se van honden houdt is het boek prachtig om te lezen.