recensie donkerblauwe woorden cath crowley

Donkerblauwe woorden – Cath Crowley

Donkerblauwe woorden is een nieuw boek van Young & Awesome, een nieuwe boekenlijn van uitgeverij Leopold. Vandaag vertel ik je of je dit boek moet lezen of laten liggen.

In de tweedehandsboekwinkel van Henry’s vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. Mensen omcirkelen woorden die ze mooi vinden, onderstrepen zinnen of ze laten boodschappen achter in de kantlijn: gedachten, vragen, wensen. Sommigen laten brieven achter tussen de bladzijden. Brieven aan schrijvers, aan (ex-)vrienden of vriendinnen. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor haar beste vriend Henry, vlak voordat ze gaat verhuizen…

Rachel heeft al een tijd een oogje op Henry, maar heeft het hem nooit durven vertellen. Omdat ze gaat verhuizen, laat ze een brief voor hem achter waar ze alles in vertelt. Ze verstopt hem in een boek in de brievenbibliotheek. Henry reageert daar echter niet op, maar schrijft haar wel nadat ze is verhuisd. Rachel snapt niet waarom Henry niets over de brief zegt en is boos. Ze schrijven elkaar steeds minder, totdat ze uiteindelijk helemaal ophouden. Drie jaar later is Rachel’s broer verdronken, moet ze haar schooljaar overdoen en wil ze graag een break van alles en iedereen. Ze gaat tijdelijk bij haar tante wonen die een baantje bij de boekwinkel van Henry’s vader heeft geregeld. Daar aangekomen, moet ze leren omgaan met haar emoties, haar verleden en haar toekomst. Zullen Henry en Rachel eerlijk tegen elkaar durven zijn en weer naar elkaar toe kunnen groeien?

“Een prachtig en warm boek over liefde, verdriet en het leven.”

Ik vond het leuk om het verhaal vanuit Rachel’s en Henry’s kant te lezen. Hierdoor leer je ze goed kennen en weet je wat er in hun omgaat. Ook het idee van de verhalenbibliotheek vond ik erg leuk verzonnen en het geeft je een warm en knus gevoel als je dit boek leest. De tweedehandsboekwinkel komt op deze manier echt tot leven. Wat dat betreft zou dit boek ook heerlijk zijn op een regenachtige herfstavond met een kop thee en kaarsjes aan. Daarnaast is het mooi om te zien hoe Rachel’s vrienden haar beetje bij beetje leren omgaan met haar enorme verdriet. Het leert je dat je jouw vrienden altijd nodig hebt, ook bij slechte momenten. Donkerblauwe woorden van Cath Crowley is een prachtig en warm boek over liefde, verdriet en het leven en leert je om eerlijk te zijn over je eigen emoties.

Eindcijfer: 7,5

Enthousiast?

Donkerblauwe woorden is o.a. te koop bij bol.com: