Spiegel, in het Engels ‘Mirror, Mirror’ genaamd, is het eerste boek van model en actrice Cara Delevingne. Onder andere bekend van de film Paper Towns.

De zestienjarige Red, Leo, Rose en Naomi horen er niet echt bij op school. Het leven is niet altijd gemakkelijk voor hen, maar de muziek brengt hen samen, en ze hebben hoge verwachtingen van hun band, Mirror, Mirror. Tenminste, tot Naomi bewusteloos uit de rivier wordt gehaald en in coma in het ziekenhuis terechtkomt.
De politie doet het af als een mislukte zelfmoord, maar is dat wel zo? Terwijl Naomi in coma ligt, probeert Red achter de waarheid te komen. Een zoektocht die Reds hele wereld op zijn kop zet en een aantal duistere geheimen van de groep aan het licht brengt. Niets zal ooit meer zo zijn als het was, want een versplinterde spiegel, kan nooit meer worden gemaakt.

In haar debuutroman Spiegel volg je Red, Leo, Rose en Naomi, de buitenbeentjes van school die de band Mirror, Mirror hebben opgericht. De band is alles voor ze. Ondanks elkaars verschillen heeft het hen dichter bij elkaar gebracht en met elkaars vriendschap kunnen ze de wereld aan. Op een dag wordt één van de bandleden echter ineens vermist. Wanneer Naomi na twee maanden bewusteloos uit de rivier de Theems wordt gehaald zijn Leo, Red en Rose in shock. Zonder Naomi zijn ze niet compleet!

Red zet alles op alles om te achterhalen wat er met Naomi is gebeurd. Heeft Naomi echt een zelfmoordpoging gedaan zoals de politie zegt? Ze verdween wel vaker, maar sinds de band en elkaar ging het goed met haar. Wat is er toch met haar gebeurd? En kent Red haar vrienden wel zo goed als ze dacht? Hoe langer Naomi in coma ligt hoe meer hun sterke vriendschap op losse schroeven lijkt te staan. Red zet alles op alles om achter de waarheid te komen. Wordt Naomi ooit nog wakker?

Ik vond Spiegel een verrassend leuk boek. Vaak ben ik wat sceptisch wanneer een actrice of acteur een boek uitbrengt, maar Spiegel is erg vermakelijk om te lezen. Ook al is het verhaal vanuit Red geschreven, je leert de andere personages echt kennen. Elk bandlid heeft zo zijn of haar eigen problemen waar ze mee moeten dealen. Tegelijkertijd proberen ze uit te vogelen wie ze nou eigenlijk zijn en hoe ze in het leven staan.

Ik vind het mooi dat het boek je meegeeft dat het belangrijk is om niet zomaar een oordeel over iemand te vellen. Op het eerste gezicht kan iemand gelukkig lijken en het perfecte leven hebben, maar diep van binnen ongelukkig blijken te zijn. Kortom, Spiegel MOET je lezen!

Heb jij Spiegel al gelezen?